Prima Pagina - Scopul Asociatiei -- Program 2007 -- Flora Parangului -- Muntii Parang -- Revista Drumetul -- Contact

ACCINENT ÎN TABARA DE SCHI DIN CALDAREA CARJA

Cazimir Radvanski

În perioada sfârsit de mai, început de iunie ,de mai bine de 15 ani împreuna cu prietenii mei Iosif ( Ioji ) si Francisc ( Feri ) Aufmesser organizam o mica tabara dedicata schiului la poalele vârfului Cârja. Tabara de corturi o montam în caldarea Cârjei si timp de 5-6 zile schiem pe fâsiile de zapada ce acopera din belsug grohotisul din caldare. Zapada este în general bine tasata nu exista pericol de avalanse doar urme ale acestora si bucati de roca desprinse din masiv ca urmare a dezghetului. De multe ori am avut ocazia sa vedem capre negre care traversau caldarea si ne urmareau curioase de pe creste.

Vineri 27 mai 2005 a fost ceea de a patra zi de când ne aflam în tabara ,au sosit si copii Paul si Adrian Aufmesser pentru a petrece doua zile cu noi si sa ne întoarcem împreuna acasa în ziua de duminica 29 mai. Timpul a fost frumos cu exceptia a unei mici rafale de ploaie cu care eram deja obisnuiti. În jurul orelor 19 30 – 20 00 am hotarât sa mai facem o coborâre si am urcat pe trei trasee diferite: Ioji cu Paul au urcat pe platoul Mijei unde si în acest an s-a format ceea mai buna pârtie de schi, eu am urcat pe un horn în apropierea ferestrei zimtate si Feri a urcat spre vârful Cârja pe un traseu mai dificil pe care l-a parcurs Ioji dimineata. Ca de obicei Feri ajunge primul la punctul de plecare si pleaca primul .
Totul s-a petrecut foarte repede ,un viraj o dezechilibrare si Feri a cazut în partea superioara a

traseului ,schiurile s-au decuplat, a cazut o portiune în gol dupa care a lunecat pe limba de zapada pâna aproape de baza acestuia. Adrian fiul lui Feri a vazut cele întâmplate si a strigat dupa noi. Si Ioji cu Paul au obser-vat ce s-a întâmplat si au coborât de urgenta spre accidentat.

Am ajuns si eu lânga Feri, am constatat ca era lovit la cap fiind partial inconstient . Ioji a improvizat un pansament si l-am transportat cu ajutorul unui neopren pâna aproape de tabara unde l-am învelit cu saci de dormit. Am alertat telefonic echipa Salvamont si ne-am împartit în doua echipe : Ioji cu Adrian au ramas cu accidentatul iar eu cu Paul am coborât spre Complexul turistic pentru a întâmpina echipa de salvamontisti si a-i îndruma exact spre locul accidentului. Am întâlnit echipa în imediata apropiere a locului de belvedere le-am oferit informatiile necesare dupa care l-an dus pe Paul la cabana UNIROM si m-am întors la locul accidentului împreuna cu o

echipa de jandarmi care au sosit pentru ajutor. Transportul accidentatului s-a dovedit foarte anevoios din cauza întunericului, a potecii înguste precum si a celor doua cornise de zapada înghetata ce au trebuit traversate. Printr-un efort deosebit facut de celor doua echipe Feri a ajuns la telescaun în jurul orei 6 30 iar la orele 7 30 la Spitalul de Urgenta Petrosani unde a fost internat si s-au efectuat primele investigatii. Deoarece starea lui s-a înrautatit, a doua zi a fost transportat cu elicopterul la Clinica din Târgu-Mures , unde a fost supus de urgenta unei interventii chirurgicale care i-a salvat viata. Acum se simte bine si este foarte hotarât sa mai schieze, iar noi vom fii alaturi de el .

Crezi ca esti un schior alpin complet, ai profitat de pârtiile amenajate sau mai putin amenajate , dar vrei mai mult fiind în ceea mai buna forma - atunci accepta schiul extrem .

Sa zbori de pe un pisc la viteze inimaginabile, sa treci peste o cascada secata si peste versanti muntosi, sa cobori pe zapada imaculata – asta înseamna schiul dus la extrem.

Bijuteria coroanei schiului extrem este sa te duci pe vârful muntilor pe unde nu a mai schiat nimeni vreodata – cu cât mai sus, mai abrupt si mai departe, cu atât mai bine. Singurul mod de a ajunge în astfel de locuri este sa urci cu schiurile si betele în spate sau sa închiriezi un elicopter care sa te duca acolo. În ambele cazuri, ai nevoie de antrenament serios, de mai mult timp decât cel dintr-un week-end, si de bani , nu gluma. Dar chiar daca portofelul tau nu poate suporta pretul, este distractiv sa visezi.