( Nicolae Iorga – Neamul
Românesc în Ardeal si Tara Ungureasca – editia
1906 )
( Continuare din numarul trecut)
Acum arborii rasar din toate partile într-o lunca frumoasa,
care la soare trebuie sa fie vesela, cu atâta verdeata
ocrotita de racoarea muntelui. De aceia poporul i-a zis Livadea,
si e în adevar o livada bogata. Apoi trei stânci cu crestele
apropiate privesc de sus la o vale adânc scobita, în
care ard musuroaie negre, ca niste jertfe barbare uitate de
cete fugare. Pâna la satul Crivadiei se vad din loc în
loc aceste fumegari ale fundului dintre înaltimile greoaie,
aspre si plesuve.
O statie mare arata locul unde e satul Merisor. Si acesta e pravalit într-un
cazan jos, cu casutele-i de lemn si biserica razleata. Si aici din toate
partile ameninta lostopanele uriese de piatra sura, care sâgera
din toate surpaturile, crapaturile si taieturile lor. La Merisor a fost
deunazi o nedeie, unul din acele târguri de munte care aduna pe
toti teranii din împrejurimi. Acestia nu se prea vad pe drumurile singuratice
ce se desfasura departisor, mult mai jos decât linia. Dar în statii
apar caciulile largi, zeghile si saricele pe care le poarta oamenii cu
fata foarte oachesa, cu parul deosebit de stralucitor, cu mustatile
si barba rare, de o frumusete greoaie adormita. Se vad si femei ratacite
printre dânsii, în toalele lor ca pamântul acoperite
cu câte o bucata de postav vârstat, care li tine loc de umbrela
: au parul pieptanat jos, si se înfasura cu o velitoare alba care
li ascunde barbia.

Banita e numita de buna seama dupa vre-un Ban, dintre cei mici ai
Ardealului, care –si
va fi avut resedinta aice . Statia urmatoare e Petrosanii, caruia nu numai
firma garii ci si cea mai mare parte dintre cei vre-o 8.000 de locuitori ai
sai îi zic Petrozseny.
Din cladirile cele mari si multe ale garii te aflii în mijlocul unei
asezari omenesti cum sunt cele din America – de Nord, prin locurile
unde o mare bogatie a iesit la iveala chemând la sine pe doritorii de
câstig rapede si pe muncitorii cari cari primesc munca cea mai grea pentru
plata cea mai mare. Biserica a catolicilor, biserica noua, mare a Românilor
ortodocsi, veche bisericuta de lemn de pe la 1800, biserica unita
cu zugraveli de Smigelschi, scoli de unde zburatacesc copii de târg,
sporovaind ungureste.

Nici-un edificiu public, caci Petrosanii nu sunt oras, ci numai un „nagy
kozseg”, o „comuna mare”. Nici parc, sala de teatru, nici
biblioteca populara. Asa ceva nu se aude pe aici, unde Jidanii cei bogati se
unesc cu Jidanii cei saraci pentru a stoarce carbunele pamântului din
cele doua dealuri departate si tot odata si câteva mii de muncitori unguri,
slovaci, boeni, români de aice – dar putini – , români
de la Sacarâmb si Orastie, pe unde se culege aur, si pâna si turci.
Pe deoparte sânt case pentru coloniile lor; în margine vezi casute
pentru câte o gospodarie deosebita. Dar miezul târgusorului îl
alcatuieste o strada larga în care tina se tot subtiaza cu apa : de o
parte si de alta, pravaliile proaste scot la usi si la feresti marfuri ieftine
rele; cele mai multe table au în forme ungurite nume evreiesti de obârsie
nemteasca: Fischel, Vogel, - amfibiu care si zboara si înoata, dar nu
piere, simbol al neamului
sau, care manâmca si ce e în pamânt si ce e în vazduh
si ce e în apa -, mi s’a parut cel mai interesant. Femeile legate
la cap, lucratori în haine de oras, Secui cu palarii înalte si
cu fireturi albastre pe scurteica neagra, - toate hainele si fetele din lume
se vad prin colturi, pe când multimea cea mare a locuitorilor lucreaza
chinuit în pamânt la carbunele negru care umple cu duhoare aierul
umed.
Dar jur împrejur se înalta namile muntilor fara paduri, cari sparg
norii cu culmile lor golase. De o parte e Parângul, cu vârfurile
cele doua Cârja si Mândra. De alta începe Retea urmat de
Vâlcan si apoi Straja, locul de pânda asupra hotarului. Pe acel
locuri, samanate cu cruci de lemn supt acoperisuri de sindrila sparta, patima
de câstig a liftelor lumii n’a gonit vechea viata de ticna senina
a ciobanului pletos si mitos, care-si mâna oile pe plaiuri. Si în
acest iad al „Petrozsenylor” îl vezi, mergând încet
pe calutul împovarat de desagi sau razimat de un zid murdar, privind
cu ochii mari linistiti la acest zbucium urât, care lui i se pare zadarnic,
la aceasta pripita despoiere a firii de toate darurile si frumusetile ei pentru
ca sa vie apa la moara câtorva Jidani pretutindeni pribegi.
Hotarul nu e departe decât sase kilometri. Unde se sapa strâmtoare între
munti, e satul ardelenesc al Vâlcanului si pasul Vâlcan, prin care
Jiul românesc de la Lupeni, unit cu cel unguresc, care se trece aici
la Petrosani pe un podet al caii ferate ,- intra în România. La
alt pas, al Surducului sau al Paiusului, urmeaza frumoasa sosea neteda care
vine ca o solie ce munca si de cultura, ca o dovada de simt ales pentru frumuseta.
Lupenii au si ei gropi de carbuni, dar când la Petrosani se lucreaza
cu banii Jidanilor, cari au gonit o mica societate brasoveneasca de concurenta,
dincoace capitalurile sunt francese. Aici au ramas si mai putini din vechii
locuitori români. Nimic nu ma cheama într’acolo, si când
cele d’intâiu lumini se aprind la depositele minerilor, ieau trenul
de întors spre Hateg, - usurat ca de o grea povara de oboseala, de nemultumire,
de stricaciune si decadere omeneasca.

Gara Petrosani la început de secol XX
Intalnirea si insigna "Drumetii veterani"
Cuprins